Mengumpul & Menjual Piring Hitam/Record/LP/Vinyl
(Collecting & Selling Records/Vinyl & LP)



Attention to Visitors:

Sila klik FOR SALE pada tag "Labels" dibawah untuk memudahkan pencarian piring hitam untuk dijual.

To search for sales item (Vinyl/Record/LP) please click FOR SALE tag under "Labels".

15 January 2010

Piring Hitam vs Kaset

Satu ketika dulu KASET merupakan salah satu medium utama dalam menyalurkan irama musik ke telinga kita. Ini kerana harga nyer yg murah berbanding CD. Seingat aku, kaset pertama yg pernah aku beli ialah Exist-langkah seiringan, masa sekolah rendah (itu pun kaset pirate/pasar malam RM3.50). From that moment, aku slow2 mula collect kaset. Tapi sekarang semua kaset2 tu dah takder (hilang/jual/bagi member2). Bagi aku, perbandingan dari sudut grafik/art piring hitam lebih menampakkan kepuasan (kerana nyer saiz 12 inci) berbanding kaset. Sebagai contoh, lihat cover art/sleeve album Iron Maiden-Fear of the Dark:

PIRING HITAM & KASET

Album sleeve - PIRING HITAM

Album sleeve - KASET

Sometimes, wujud perbezaan gambar diantara kedua2 nyer. Kalau diperhatikan gambar diatas gambar2 di dalam sleeve kaset berbeza dgn gambar2 yg dipress di sleeve piring hitam. Oleh itu, sebagai rumusan sebab utama aku lebih prefer piring hitam adalah kerana cover artwork nyer yg lebih besar & mempunyai nilai2 kesenian. (Boleh la belek2 sleeve nyer masa tengah layan lagu2 yg diputarkan). Tetapi, ini tidak bermakna aku membenci @ menghindari kaset kerana masing2 ada kelebihan & kekurangan. So, for those yg masih mengumpul kaset teman salute yop!

* Bersambung ke bahagian ke-2 (Piring Hitam vs CD)

No comments: